Enkel snabbmat med boostereffekt

En smörgås med matjessill och gräslök

Ibland bara orkar jag inte laga genomtänkt bra mat. Ändå vill jag äta god bra mat, kanske är det också så att det är just då jag behöver bra mat som mest. Hur göra då?

vitlöksklyftor grönkål makrill

Enklast är att tänka boosters, grönsaker och fisk.

En enkel pasta kan du boosta med vitlök, olivolja och tomater. Lägg till en sallad – färdigsköljda varianter på påse är perfekt dessa tillfällen! – och valfritt protein (kött, fisk, fågel, tofu, färdig veg-burgare). Även salladen kan få sig en skvätt oliv- eller rapsolja och vill du göra det riktigt festligt i all hast kan du toppa den med nötter eller frön.

Är du panikhungrig och sugen på mellis rekommenderas en avokado. Världens bästa frukt! Rekommenderas varmt vid alla tillfällen till allt, så bra är den :). Ger IFD på ca 150.

Fisk på burk har också fina värden. En snabblunch jag tar till ibland är en burk makrillfilé i tomatså, vilket ger ett IFD-värde på drygt 400. Enkelt att ha med och oväntat mättande!

olivolja avokadohalva med kärna ingefära

Boosters är kryddor med topphöga IFD-värden som gurkmeja, cayennepeppar och ingefära, bra oljor (raps, oliv, avokado och hasselnöt) och alla lökar (vitlök, gul, röd, purjo).

Grönsaker är toppen, så se till att du alltid har grönsaker hemma. Variera så mycket du orkar. Och orkar du inte variera så satsa framför allt på de mest färgstarka.

Fisk har fin fördelning mellan omega 3 och 6 vilket gör fisk till en vinnare i alla lägen då du vill boosta din mat för att bygga starkt immunförsvar. Även fisk på burk har fina IFD-värden vilket gör bland annat tonfisk och makrillfilé till vinnare bland snabbmatsalternativen.


Gillar du det här inlägget? Dela det gärna här: