5 heta tips för mer energi i mörkret

Svartvit bild på en blond kvinna med nedböjt huvud i närbild
Tillhör du dem som tappar energi i takt med att mörkret och kylan smyger sig på? Känslan av orkeslöshet, att en enkel promenad plötsligt känns tung, att tröskeln till gymmet har vuxit oproportionerligt mycket, att enkla göromål känns jobbiga helt plötsligt.

Misströsta inte! Du är i gott sällskap. Det är helt naturligt att många av oss känner en tyngd i kroppen när höstrusket och mörkret tränger på. Det gäller inte alla, en del får extra mycket energi just den här tiden på året (grattis!). Men för dig som känner igen dig i inledningen finns det knep att ta till för att motverka dippen.

1. Sov gott, sov lagom

Det första rådet är att lägga sig i tid. Så enkelt och självklart, men ändå så lätt att förbise! Det är naturligt för kroppen att följa klimatets dygnsrytm. När vi går in i en mörkare tid på året är det av än större betydelse att du unnar dig själv att komma i säng i tid. Riktmärket är att vara i säng till kl 22 och att släcka lampan senast kl 23. All sömn du får före kl 24 är guld värd! De här timmarna är kroppen som allra mest effektiv i arbetet med att reparera och bygga upp celler och immunförsvar.

Som en följd till detta är nästa råd att gå upp i tid. Du blir trött av att sova för länge. Låter motsägelsefullt, men är bevisat. Kanske har du själv testat någon gång och vet innerst inne att du inte precis blev piggare av att sova bort halva dagen…? Hur många timmar just du behöver per natt för att orka med ett aktivt och välmående liv vet du bäst själv. Majoriteten av oss vuxna har ett behov på mellan 6-8 timmar per natt. Uppstigningen bör ske mellan kl 5-7:30. Ha som mål att gå upp ”i tid” på morgonen åtminstone sex dagar i veckan.

Har du svårt att somna på kvällen och får panik över att sömntimmarna blir för få? Tipset är då att ändå gå upp ”i tid” på morgonen för att successivt tvinga in kroppen i en bra dygnsrytm. Kompensera sömntappet med en mindfulness-, meditations- eller avslappningsövning under dagen.

en dubbelsäng bäddad med vita lakan, filt och flera kuddar

Huskurer för god sömn:

  • Honung och muskot: 1 tsk honung blandas med 1 nypa muskotnötpulver (lite sedativt). Tillsätt lite ghi om du har problem med trög mage. Ät före sänggåendet (innan tandborstningen).
  • Du kan också lägga till 1 tsk vallmofrö till ovanstående kur om du känner dig stel och/eller har ont i lederna.
  • Mjölk & Ghi: 1 glas mjölk (ko, mandel, ris, havre) + 1 tsk ghi. Ljumma mjölken, blanda i ghi. Drick vid sänggåendet.
  • Skivad banan med muskotnötpulver på. Mättar gott om du är lite hungrig vid sänggåendet och är särskilt bra för dig som har svårt att sova när hungern gör sig påmind.
2. Ät varm mat på regelbundna tider

Du balanserar upp kroppen från deppkänslan i mörkret och kylan bäst med varm, lättsmält mat. Det innebär lagad mat med mycket grönsaker som bas. Minska på tung mat i form av feta såser, köttbitar och friterad mat – den sänker din energi. Gröt till frukost är en utmärkt start på dagen, och föredras framför yoghurt och kvarg som är kallt. Smoothies gör sig bäst lite värmda. Ett tips är att tillsätta lite kokande vatten så blir den ljummen och god.

Läs: 10 tips för maxad näring i lagad mat

3. Krydda maten

Den här tiden på året passar det extra bra att krydda maten med heta kryddor. Hettan piggar upp! Chili, cayennepeppar och ingefära kommer därför väl till sin rätt i höstrusket.

En populär morgondrink är hett vatten med färskriven ingefära. Såklart passar den riktigt bra just nu! Drick på morgonen före frukost.

Dessa heta kryddor är också så kallade superboosters för immunförsvaret. De hjälper dig att stå emot förkylningar bättre genom att stärka ditt immunförsvar.

en svart skål med soppa på buljong med grönsaker och tofu i två röda cayennepeppar på grön planta glasskål med färsk ingefära och citronskiva i närbild en vit kopp med svart kaffe i närbild

 4. Kaffe

Såklart ska du fortsätta njuta av gott kaffe en-två gånger om dagen! Men kaffet är inte din livlina för att få mer energi. Om du känner med dig att antalet kaffekoppar ökar i takt med mörkret är det läge att tänka om och lägga upp en alternativplan som ger dig mer energi.

Substitut: grönt te och vatten är bästa substituten om du vill ha något att dricka. Vattnet dricker du med fördel varmt eller ljummet. Tillsätt gärna citron så blir det både gott och välgörande.

Gör något annat: res dig upp, sväng med armarna över huvudet, gå ut och ta lite frisk luft. Ja, det finns mycket som ger dig mer och äkta energi än en kopp kaffe. Just do it!

5. Andningsövning för mer energi

Inom ayurvedan finns det en andningsövning som heter renande pranayama. Prana betyder livskraft, livsenergi. Ayama betyder utvidgning. Grundpositionen är att du gör övningen liggandes på golvet (i ”savasana/död mans ställning” som i yoga), men den gör också gott när du sitter och till och med när du går.

Kort beskrivning:

Andas in genom näsan i 4 sek. Håll andan i 4 sek. Andas ut genom näsan i 8 sek. Håll andan ett par sek innan du andas in igen.

Principen är att du andas in ett långt andetag, håller andan lika länge och andas sedan ut dubbelt så länge som du andades in. Du kan öka tiderna som du vill men håll fördelningen: in 1, håll 1, ut 2 (t ex in 6 sek, håll 6 sek, andas ut 12 sek).

Hela beskrivningen följer här:

Renande Pranayama

  1. Ligg på rygg, 60-90 cm mellan fötterna och händerna 15-30 cm ut från kroppen (savasana-ställning).
  2. Tummen och pekfingret ihop med ett lätt tryck, handflatan uppåt.
  3. Observera andningen en stund, 1 minut.
  4. Andas sedan med jämna, djupa andetag in genom näsan 4 sek.
  5. Håll andan 4 sek.
  6. Andas ut genom näsan 6-8 sek. Håll utandningen 2 sek innan du andas in igen.

Rekommendationen är att göra detta 5-10 minuter 2 ggr per dag. Men även här gäller att lite är bättre än inget alls. Det kan också göras liggande i sängen vid sänggåendet.

Slutligen…

Prioritera att göra roliga saker som ger dig energi. Ha kul, umgås med vänner.

Rör på dig. Hellre lite och ofta, än enstaka insatser allt för sällan. Minsta lilla aktivitet/förflyttning är faktiskt bättre än ingenting/stillasittande.

Ta tillskott av D-vitamin med start i sep-okt och fram till april. Välj ett lågdostillskott som ger runt 10 µg/dag (400 IE) och absolut max 55 µg/dag (2200 IE).

Undvik socker och processad mat.

Unna dig gärna något sött och gott i form av en sked honung, lite torkad frukt eller mörk choklad (>70% kakao).

 

närbild på fötter med blommiga skor russing i närbild Honung i glasburk med träsked

 

Har du fler tips på vad som ger dig energi de mörka månaderna? Dela gärna med dig via kommentarsrutan. 

 


Tips! På vår systersajt kan du läsa 10 tips för maxad näring i lagad mat


 

Jag önskar dig en energifull, härlig höst och vinter!

Cecilia på powerforlife.se

Gillar du det här inlägget? Dela det gärna här:

3 comments